تبلیغات
. - نسبت انتخابات اخیر برای اصول گرایی: تجدید قوا یا مرگ و زوال؟
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.



نسبت انتخابات اخیر برای اصول گرایی: تجدید قوا یا مرگ و زوال؟
بسم الله الرحمن الرحیم
خطرات و راهبردهای پس از انتخابات:
نسبت انتخابات اخیر برای اصول گرایی: تجدید قوا یا مرگ و زوال؟
انتخابات اخیر همه را غافلگیر کرد. اصول گرایان، اصلاح طلبان، مدعیان اعتدال و بدنه اجتماعی نیروهای انقلاب همه و همه غافلگیر شدند. نه اصلاح طلبان انتظار پیروزی داشتند و نه راست سنتی به نمایندگی روحانی چنین پیش بینی کرده بودند و نه راست سنتی و اصول گرایان به نمایندگی ولایتی و نه بدنه متدینین که بین نامزدهای مختلف پخش شده بودند!
این تحیر و غافلگیری از جهاتی می تواند اسیب زا باشد؛ به دلیل نگاه سیاسی صرف و ضعف تحلیل و نگرش توحیدی-تربیتی به فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، حماسه سیاسی امت مسلمان می تواند شوکی باشد که حزب اللهی ها و نیروهای فعال را متحیر و منفعل کند.


در هر موقعیت غافلگیر کننده اولین چیزی که مردم و نیروهای فعال در صحنه نیاز دارند یک تحلیل جامع، قوی و غیر تکراری است تا نیروها از تحیر و شوک درایند. اگر این تحیر و ناراحتی ادامه یابد و نیروها ریشه ها و جهات مثبت این وقایع را متوجه نشوند ممکن است به سرخوردگی و حتی پشیمانی از اندیشه های ارمانی یا فعالیت های سیاسی و فرهنگی منجر شود.
بزرگترین خطر برای نیروهای حزب اللهی و انقلابی ان است که نومیدی، پشیمانی یا انفعال و سرخوردگی انها را فرا بگیرد و عدم دسترسی به تحلیل های مناسب و دقیق می تواند این امر را تشدید کند
اولین اقدامات ان است که متوجه نکات مهم زیر باشیم تا دوباره به تحلیلهای غلط و راه کارهای نادرست نیفتیم:
1.    خطرات زیر ما را تهدید می کند که باید از ان جلوگیری کنیم:
o    سرخوردگی از ارمان گرایی، مقاومت و اندیشه ورزی و عمل بر اساس اصول و مبانی
o    بی اعتمادی به مردم و تحلیل غلط رفتار های مردم
o    پشیمانی و زده گی از سیاست و فعالیت
o     تحیر ناشی از عدم تحلیل
o    دچار شدن به عمل گرایی
o    انفعال و سرد شدن همتها و انگیزه ها
•    برخی از انچه اکنون بدان نیاز داریم:
دیدن و توجه به عوامل توحیدی تربیتی،
تلاش برای فهم رفتارهای انقلابی ولی متفاوت مردم و اعتماد به ان. ضمن انکه باید برای ارتقای ان تلاش های مدبرانه ای صورت گیرد،
استمرار حرارت نیروهای حزب الله،
امید به اینده،
خوشبینی به مردم و ارمان گرایی.
2.    در این شرایط بیش از هر چیز به پمپاز تحلیل های روحیه دهنده و واقع بینانه به بدنه نیروهای انقلابی و متدین نیاز داریم. این کار باید سریعتر انجام بگیرد و فضای رسانه ای ما از امید به اینده و توجه به تربیت توحیدی نهفته در این حوادث پر شود و الا تحلیلهای بد بینانه و یا محتوی توهین به مردم در قالب خبر، ایمیل، پیامک و ... اذهان ما را از واقعیت دور خواهد کرد. مثلا بلافاصله با مشخص شدن تقریبی نتیجه انتخابات پیامک شدیدا مشکوکی در سطح وسیع پخش شد تا بدبینی به مردم و ناامیدی از متدینین و سرخوردگی از ارتقای فرهنگ دینی و انقلابی را القا کند.
3.    از القای یاس و تبادل پیامکها و ایمیلهای نومید کننده یا محتوی سرزنش مردم و اتهام عقب نشستن انها از ارمانها و مقاومت و ... شدت جلوگیری شود. دغدغه های اقتصادی مردم و برجستگی این مولفه در توجه به نامزدها امری طبیعی است، البته نامزد ها هم نباید تمام هم و غم خود را اقتصاد معرفی کنند و از ابعاد فرهنگی و دینی غفلت کنند.
4.    دست خدا را در هر حادثه و موقعیت تازه ای ببینیم! راضی به تقدیر الهی باشیم و فراموش نکنیم هر چه رخ می دهد تحت تدبیر حق تعالی است هر چند گناهان، اختلافات یا برخی قصورات ما مسبب ان باشد. فقط باید به فکر جبران مافات و تقصیرات باشیم تا بتوانیم در مسیر کلی تقدیر و قضای الهی قرار بگیریم و با هماهنگی با ان، سیر تکاملی خود را ولو با سختی بیشتر ادامه دهیم.
5.    یقین داشته باشیم که این مردم، همان مردم مسلمان و انقلابی هستند که دوم خرداد 76 ، 3 تیر 84 و 22 خرداد 88 را افریدند. آیا غیر از این است؟ به شدت مواظب باشیم بار دیگر روشنفکران و دگر اندیشان این حماسه را به نام خود ثبت نکنند و رای مردم را به نام مخالفت با اهداف انقلاب و استکبار ستیزی تحریف ننمایند. برخی پیامکهای مشکوک (به مالک بگویید برگردد! امان نامه عباس و ...) در این راستا در سطح کشور پخش شده است.
6.    بدانیم که بازگشت دوم خرداد روشنفکران و سکولارها ممکن نیست. موج سواری های سکولارها و اصلاح طلبان افراطی پس از دوم خرداد تکرار نخواهد شد.
نباید بترسیم. این تصور که باز هم دقیقا همان مشکلات و سختی های 8 ساله اصلاحات قرار است تکرار شود نومید کننده است و نباید در دام ان بیفتیم.
علت انحراف حماسه دوم خرداد ان بود که ما گفتمان، نیرو های قوی و متفکر و راهبردی یا اجرایی در عرصه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و علمی و حوزوی، تحلیل قوی، رسانه پیشرو، انسجام و شناخت، نگاه تمدنی، فرهنگ سازی هایی مثل تولید علم، مراکز راهبردی و نیرو ساز و ... نداشتیم، حتی بسیاری از اسناد بالا دستی و راهبردی نظام تولید نشده بود. بنا بر این روشنفکران و عده ای از سیاسیون توانستند فضای تشنه را از محصولات و ترجمه های خود پر کنند و در فضای اماده و خالی گفتمان پراکنی کنند و اختلاف بیافرینند و نفسها را به شماره اندازند. از همه مهمتر مردم در این سالها تجربه های فراوان اندوخته و امتحانات متعددی از سر گذرانده اند و جهت گیری، تحلیل و سطح فهمی یافته اند که دیگر نمی توان چنان موج سواری ای به راه انداخت.
7.    دستاوردهای اصول گرایی و نیروهای حزب اللهی با امدن این دولت یا ان دولت بر باد نمی رود. کما اینکه رشد و پیشرفت امت حزب الله و نظام هم متوقف نمی شود
8.    فرصت را به تهدید تبدیل نکنیم:
دوم خردادیها نگذاشتند ما حماسه دوم خرداد را بشناسیم و با تحلیل درست ان، بهره برداری حداکثری کنیم. نباید از لولوهای خود ساخته یا ساخته دیگران بترسیم! مسیر کلی انقلاب محفوظ است و مردم ضد انقلاب نشده اند و ضد انقلابها هم رای نیاورده اند. شادی چند پسر و دختر و یا رفتار و تحلیل خلاف عرف و قاعده عده ای نباید ما را گمراه کند.
9.    باید بدانیم اگر این اتفاق نمی افتاد عجب و اختلاف و کفران نعمت اصول گرایان، ما را از درون می پوساند و تهدیدی جدی بود.
حاشیه سازی های و بی منطقی های دولت، لج بازی ها و باند بازی های مجلس و احزاب اصول گرا، نهادهای جو گیر، انتقادهای بی منطق و افراطی از خدمتگزاری های دولت و شخص احمدی نژاد، اصلی کردن برخی انحرافات در برخی افراد دولت، خارج کردن یکی از مهمترین نیروها و ظرفیتهای اصول گرایی (احمدی نژاد) از دایره اصول گرایی و انقلاب و ... از جمله کفران نعمت هایی بود که مرتکب شدیم. در این میان عده ای از مردم هم البته نصیبی از ناشکری دارند اما نه در حد مسوولین و بزرگان اصول گرا.
10.    روحانی هر چه باشد عضوی از این نظام و یکی از سربازان امام امت است؛ هر چه باشد او عضو جامعه روحانیت مبارز (به قول برخی راست سنتی) است. شاید فرق چندانی نباشد اگر روحانی سر کار می امد یا ولایتی.
ایا اگر ولایتی انتخاب می شد این قدر می ترسیدیم و نومید می شدیم؟ بنابر این نباید اجازه دهیم که حس نومید کننده و خطرناک ناشی حکومت خاتمی یا چپ های سکولار ما را فرا بگیرد.
11.    دوری از فضای اجرایی فرصت بسیار خوبی است برای کارهایی که با وجود بر عهده داشتن مناصب نمی شود بدان پرداخت
12.    رسانه ها و سیاسیون عمیقا به این توصیه مقام معظم رهبری پایبند باشند که پس از انتخابات باید به دنبال همدلی و همکاری بود. کاری که با احمدی نژاد نکردیم امید است که پس از این شوک و تنبیه، با روحانی انجام پذیرد و گارد منفی قبل از نتخابات باعث نشود رییس جمهور جدید را به دگر اندیشان واگذار کنیم و اطرافش را خالی کنیم.
13.    جریان فرهنگی اصول گرا ان گونه که باید ارتقای نگرشی و فرهنگی در مردم ایجاد نکرد. بلکه حتی به راه هایی قدم گذاشت که تفاوت چندانی با اندیشه های اصلاح طلبان، ملی گرایان یا غربزدگان نداشت. به عنوان مثال اگر به تبلیغات، سرودها، تحلیلها و تاکیدهای صدا و سیما برای دعوت به انتخابات توجه کنیم، صحبتی از عزت اسلام و امت اسلامی، ادای تکلیف و واجب شرعی در میان نیست و تنها بحث اب و خاک و عزت وطن است. ما نه تنها اندیشه مسلم و ثابت امام خمینی که ما برای اب و خاک یا خرمشهر نمی جنگیم بلکه برای اسلام است را ترویج نکردیم و جا نینداختیم بلکه اندیشه امام و پیام خون شهدا را به نام ملیت و وطن تحریف هم کردیم.
14.    در همین راستا اگر بحث اقتصاد برای مردم هم اولویت دارید و هم محوریت بخاطر کم کاری خود ماست که نگفتیم و نخواستیم توضیح دهیم که اقتصاد هر چند اولویت دارد اما محوریت از ان دین و فرهنگ دینی است. بنا بر این در این قسمت بیش از ان که از فضای فرهنگی جامعه دلخور باشیم باید از بزرگان فکر و فرهنگ و رسانه و سران و مسوولین ناراحت باشیم و انان را توبیخ کنیم. مطالبه و برنامه ریزی برای ارتقاء فکری و فرهنگی امری است که باید در دوران استراحت اصول گرایان به شدت پی گیری شود.
15.    هجمه کوبنده -به حق یا نا به حق- اکثریت اصول گرایان به دولت که خیلی از اوقات با سیاه نمایی یا اصلی کردن مسائل فرعی همراه بود، نقش موثری در انتخاب اقای روحانی داشت. این رویکرد کماکان در مناظرات نامزدها دنبال شد. طبیعتا وقتی مردم وضع را این گونه ببینند به جریانی رای خواهند داد که مدعی است کلید مشکلات انقلاب و مردم در دست اوست. حرمت امامزاده با متولی است، وقتی خود ما، با نیروهای قوی، پرکار خود - هر جند یک دنده باشند- چنین کنیم، پشتش را در هر دو دوره خالی کنیم، دائما مچ گیری و بهانه تراشی کنیم و بر خلاف تمام حمایتهای رهبری دائم با ان در افتیم تا جایی که او را هم به لجاجت ها و بی قانونی های علنی بکشانیم، قطعا مردم را که بسیاری از این پیچیدگی ها و بازیها را خوش نمی دارند یا عمق ان بازی ها را نمی بینند به سمت دیگر نیروهای نظام سوق می دهیم.
16.    این انتخابات درس خوبی برای بزرگان و پیران سیاست بود و توان جذب اراء انها را بیش از پیش نشان داد. وزن کشی خوبی بود که از این پس پدرخوانده ها و نیز پیران قوم، بیشتر قدر نیروها و خلاقیتها را بدانند و توانایی جوانان را که گره های بسیاری گشود و امیدهای فراوان در دل مردم زنده کرد، الزاما به حساب خود ننویسند. توانایی ها و طرحهایی که چه بسا پیران خوش نمی دارند یا سلیقه ای متفاوت با ان دارند.
همیشه این طور نیست که مشاوران امین و ابدیده یا کسانی که برای اتاق های فکر مناسبند، مجریان و مردم فهمان و کشور داران پر توان و قدری باشند
و همیشه چنین نیست که این ادمها و گروهها فردی را شناسایی یا معرفی کنند که توان جذب قلب و حمایت مردم و گره گشایی انقلابی داشته باشد.
حمایتها یا نامزدهای جامعه روحانیت، برخی بزرگان و علما، حزب موتلفه و گروه هایی از این قبیل در شانزده سال اخیر می تواند تا حدی بر این امر گواهی دهد. رای اقای ولایتی نیز از این دست شمرده می شود: مشاوری امین و ابدیده که پشتوانه مردمی و حتی نخبگانی بر گرد او جمع نمی شود.
17.    همینطور نشان داد که جوان ترها -امثال احمدی نژاد- نیز از تحریک نابجا و در افتادن پر شمار با بزرگان بپرهیزند و ضمن استفاده از تجربیات انها و حفظ حرمتها در صدد حاشیه سازی برنیایند و ضمن تحمل فشارها و خرده گیری های اطرافیان و ریش سفیدان، مردم داری و کشور داری را عاقلانه تر، با احتیاط بیشتر و با استفاده بیشتر از تجربه جمعی به پیش برند و در سخت ترین حالات نیز فریادهای انقلابی، افشاگریها و مانند ان را برای دشمنان حقیقی و استکبار نگه دارند.



علی محمدی

[ ] | [ کلمات کلیدی ] : انتخابات-
[ مرتبط با ] : اخبار کشور گزارش ومقالات
محبوب کن - فیس نما
ن : مدیر سایت
ت : چهارشنبه 19 تیر 1392

مشاهده صفحه جدید
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.